Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku

ul. Szopena 5, 38-500 Sanok

tel: (13) 46 43 593,  email: pcpr@sanok.naszepcpr.pl                                 

 

Uchwała Nr 3/2012 Zarządu Powiatu w Sanoku z dnia 12 stycznia 2012 r.

Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku

Rozdział 1
Postanowienia Ogólne
§1


Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku zwany dalej „regulaminem" określa organizację i zasady działania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Sanoku zwanego dalej „Centrum Pomocy" oraz zakres spraw załatwianych przez poszczególne komórki wewnętrzne.


§2
 

Centrum Pomocy działa na podstawie niżej wymienionych aktów prawnych:
    1.Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.)
    2. Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz. U. z 201l r. Nr 127 poz. 721 z późn. zm.)
    3. Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.)
    4. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)
    5. Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 223 poz. 1458 z późn. zm.)
    6. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)
    7. Ustawy dnia 9 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (DZ. U. Nr. 149 poz. 887 z późn. zm.)
    8. Statuty Centrum Pomocy
    9. Kodeksu Postępowania Administracyjnego
    10.Innych aktów prawnych nakładających na Centrum Pomocy wykonywanie zadań powiatu


§3

    1.Siedzibą Centrum Pomocy jest miasto Sanok, a terenem działania - Powiat Sanocki.
    2.Centrum Pomocy jest jednostką organizacyjną Powiatu Sanockiego.
    3.Podstawą gospodarki finansowej Centrum Pomocy jest roczny plan finansowy dochodów i wydatków zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.
    4.Centrum Pomocy realizuje zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej, które określają:
        -   Statut Powiatu Sanockiego,
        -   Akty prawne wymienione w § 2 niniejszego regulaminu,
        -   Zawarte porozumienia z innymi organami administracji oraz innymi jednostkami realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej,
        -   Inne przepisy szczegółowe, w tym uchwały Rady i Zarządu Powiatu.


Rozdział II
Podstawowe zadania Centrum Pomocy
§4


1.Centrum Pomocy realizuje następujące zadania własne powiatu:
    1) Opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
    2) Prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;
    3) Opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
    4) Zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
    5) Organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo-wychowawczej regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne, przez wspieranie procesu usamodzielnienia;
    6) Tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych;
    7) Organizowanie wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej, w szczególności przez tworzenie warunków do powstawania:
        a)     grup wsparcia,
        b)     specjalistycznego poradnictwa;
    8) Kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka;
    9) Przyznawanie i wypłata:
        a)    świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, placówkach opiekuńczo- wychowawczych lub rodzinach pomocowych, na jego terenie lub na terenie innego powiatu,
        b)    pomocy przyznawanej osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze lub regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne;
    10) Sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
    11) Prowadzenie rejestru danych o osobach:
        a)    zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
        b)    pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka;
    12) Wykonywanie zadań organizatora rodzinnej pieczy zastępczej wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy rodzinnej;
    13) Przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze
    14) Pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
    15) Pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, mającym trudności w integracji ze środowiskiem;
    16) Prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;
    17) Prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
    18) Udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
    19) Szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;
    20) Doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
    21) Sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;
    22) Opracowanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
    23) Opracowanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielenie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza w zakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie;
    24) Zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
    25) Zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach interwencji kryzysowej.

 

2.Centrum realizuje następujące zadania zlecone z zakresu administracji rządowej:
    1) Pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu integracji, oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
    2) Realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
    3) Udzielanie cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a, pomocy w zakresie interwencji kryzysowej;
    4) Realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
    5) Finansowanie pobytu w pieczy zastępczej osób, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
    6) Tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
    7) Opracowywanie i realizacja programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

 

3.Ponadto Centrum Pomocy realizuje również zadania powiatu z zakresu rehabilitacji społecznej:
    1) Opracowanie i realizacja zgodnych ze, strategią rozwoju województwa, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej oraz
        przestrzegania praw osób niepełnosprawnych;
    2) Współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowaniu i realizacji programów, o których mowa w pkt. 1;
    3) Udostępnianie na potrzeby Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych i samorządu województwa oraz przekazywanie Wojewodzie Podkarpackiemu uchwalonych przez radę powiatu programów, o których mowa w pkt. 1 oraz rocznej informacji z ich realizacji;
    4) Podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności;
    5) Opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa;
    6) Współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej;
    7) Dofinansowanie:
        a)     uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
        b)     sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
        c)     zaopatrzenia z sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
        d)     likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
        e)     rehabilitacji dzieci i młodzieży;
    8) Dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej.

 

4. Centrum Pomocy realizuje także zadania Starosty z zakresu ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych:
    1) Współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowaniu i realizacji powiatowych programów, działań na rzecz osób niepełnosprawnych;
    2) Podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności polegających na likwidację barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie;
    3) Dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawców w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy stosownie do potrzeb osób niepełnosprawnych wynikających z ich niepełnosprawności oraz rozpoznania tych potrzeb przez służby medycyny pracy;
    4) Realizacja zadań, o których mowa w art. 12a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej (...);
    5) Realizacja zadań, o których mowa w art. 26 i art. 26d do 26f ustawy j.w.;
    6) Finansowanie z Funduszu PFRON wydatków na instrumenty lub usługi rynku pracy określone w ustawie o promocji ,w odniesieniu do osób niepełnosprawnych zarejestrowanych jako poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu w części dotyczącej rehabilitacji społecznej.

Rozdział III
Kierowanie działalnością Centrum Pomocy

§5
Dyrektor „D"


1. Pracą Centrum Pomocy kieruje Dyrektor na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, który odpowiada za całokształt pracy Centrum Pomocy, reprezentuje go na zewnątrz i zapewnia właściwe funkcjonowanie.
2. Dyrektor Centrum Pomocy jest dla jego pracowników osobą wykonującą za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3. Do zadań i kompetencji Dyrektora Centrum Pomocy należy:
    1) organizowanie pracy Centrum Pomocy w tym czuwanie nad realizacją i terminowym wykonaniem zadań wynikających z przepisów wymienionych w § 2,
    2) wydawanie z upoważnienia Starosty indywidualnych decyzji administracyjnych w sprawach z zakresu administracji publicznej. Zakres upoważnienia określa Starosta odrębną decyzją,
    3) przygotowanie projektów Uchwał Zarządu i Rady Powiatu dotyczących zakresu działania Centrum Pomocy,
    4) realizacja prawidłowej polityki kadrowej Centrum Pomocy,
    5) zapewnienie środków na funkcjonowanie Centrum Pomocy,
    6) wykonywanie zwierzchnictwa służbowego wobec pracowników Centrum    Pomocy,
    7) zabezpieczenie warunków materialne - technicznych zapewniających funkcjonowanie Centrum Pomocy.
    8) zapewnienie szkolenia i doskonalenia zawodowego kadr pomocy społecznej z terenu powiatu, w tym:
        a)     organizowanie szkoleń, kursów, seminariów dla kadr pomocy społecznej z terenu powiatu oraz osób z organizacji pozarządowych,
        b)     tworzenie warunków umożliwiających dokształcanie kadr,
        c)     wymiana doświadczeń krajowych i zagranicznych w zakresie rozwiązywania problemów społecznych.

 

4. Dyrektor pełni bezpośredni nadzór nad następującymi komórkami:
        -    Główny Księgowy,
        -    Zespół obsługi PFRON,
        -    Zespół ds. pieczy zastępczej,
        -    Stanowisko ds. realizacji projektów z funduszy europejskich,
        -    Stanowisko ds. administracyjno - kadrowych i obsługi archiwum zakładowego.

§6

Główny Księgowy „CKF"


1.Główny Księgowy odpowiada za całość spraw związanych za prawidłową gospodarką finansową Centrum Pomocy.
2.Do zadań i kompetencji Głównego Księgowego należy:
    1) wykonywanie obowiązków określonych w przepisach szczegółowych z zakresu rachunkowości i księgowości,
    2) przestrzeganie dyscypliny .budżetowej określonej w ustawie o finansach publicznych,
    3) bieżąca kontrola wydatków budżetowych zapewniająca prawidłową realizację układu wykonawczego określającego plan dochodów oraz wydatków, zatwierdzonego przez właściwy organ powiatu,
    4) zapewnienie sporządzenia prawidłowej sprawozdawczości budżetowej,
    5) kontrasygnowanie czynności prawnych skutkujących powstawaniem zobowiązań finansowych Centrum Pomocy.

Rozdział IV
Organizacja Centrum Pomocy
§7


1.Wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Centrum Pomocy są zespoły i samodzielne stanowiska pracy.
2.Wymienione w ust. 1 komórki podejmują działania i prowadzą sprawy w zakresie dla nich określonym w niniejszym regulaminie.
3.Zespoły składają się z wieloosobowych stanowisk pracy. W zespołach dopuszcza się utworzenie stanowisk koordynatorów zespołów.
4.Koordynatorzy zespołów organizują pracę i odpowiadają przed Dyrektorem za realizację zadań określonych dla ich zespołów w zakresach czynności.
5.W skład Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie wchodzą następujące komórki, które używają symboli:
        - Zespół obsługi PFRON                                                                 CZP
        - Zespół ds. pieczy zastępczej                                                         CZI
        - Stanowisko ds. realizacji projektów z funduszy europejskich     CDU
        - Stanowisko ds. administracyjno - kadrowych i obsługi
          archiwum zakładowego                                                                CDK

§8


1.Zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych Centrum Pomocy określa załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
2.Wykaz komórek i ilość etatów określa załącznik nr 2.
3.Schemat organizacyjny określa załącznik nr 3.

Rozdział V
Tryb skarg i wniosków oraz organizowanie
działalności kontrolnej
§9


1.Dyrektor przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych    dniach i     godzinach.
2.Informacja o dniach i godzinach przyjęć obywateli w    sprawach skarg i wniosków winna     być
umieszczona w widocznym miejscu w siedzibie Centrum Pomocy.
3.Rejestr skarg i wniosków prowadzi pracownik na ds. administracyjno - kadrowych i obsługi archiwum zakładowego.
4.Centrum Pomocy stosuje typowe rejestry skarg i wniosków oznaczając poszczególne rodzaje spraw symbolami:
    S -skarga
    W - wniosek
5.W sprawach skarg i wniosków stosuje się przepisy KPA.


§10


1. Szczegółowe zasady organizowania prowadzenia działalności kontrolnej określa Regulamin kontroli zarządczej wydany zarządzeniem Dyrektora PCPR w Sanoku.
2.Czynności kontrolnych w zakresie finansowania Centrum Pomocy dokonywać może przedstawiciel Starosty lub zespół przez niego powołany.
3.Kontroli wewnętrznej poszczególnych komórek dokonywać może upoważniony przez Dyrektora pracownik.
4.W uzasadnionych przypadkach Dyrektor może zlecić przeprowadzenie kontroli osobie lub zespołowi spoza Centrum Pomocy.


Rozdział VI
Zasady podpisywania pism i decyzji
§11


1.Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są:
    1) decyzje administracyjne i pisma z upoważnienia Starosty,
    2) pisma w sprawach należących do jego właściwości,
    3) odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne,
    4) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Dyrektora do jego podpisu.
2. Korespondencja kierowana do:
    1) Prezydenta PR, marszałków Sejmu i Senatu oraz posłów i senatorów,
    2) Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów,
    3) Ministrów oraz kierowników jednostek centralnych,
    4) Wojewodów,
    5) sejmików samorządowych województw,
    6) Starostów
    podpisywana jest przez Starostę Powiatu.
3.Pisma kierowane do Zarządu Powiatu podpisuje Dyrektor.

Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§12


1. Porządek wewnętrzny Centrum Pomocy, a także obowiązki pracowników związane z prawidłowym funkcjonowaniem jednostki określa regulamin pracy opracowany przez Dyrektora zgodnie z przepisami prawa pracy.
2. Zmiana regulaminu wymaga uchwały Zarządu Powiatu.

 

 

Załączniki:

Załącznik Nr 1

Załącznik Nr 2

Załącznik Nr 3

 

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 341
Utworzono dnia: 08.11.2017

Historia publikacji

  • 28.07.2020 14:46, Administrator
    Wyłączenie widoczności strony
  • 08.11.2017 14:29, Administrator
    Edycja strony: Uchwała Nr 3/2012 Zarządu Powiatu w Sanoku z dnia 12 stycznia 2012 r.
  • 08.11.2017 14:26, Administrator
    Dodanie strony: Uchwała Nr 3/2012 Zarządu Powiatu w Sanoku z dnia 12 stycznia 2012 r.